حضور مدیر مراکز رشد دانشگاه و مشاور سازمان غذا و دارو در مراسم رونمایی از شتاب‌دهنده اکونوریس

 شتاب دهنده دارویی اکونوریس با حمایت دو شرکت سنجش آزمای و فضل دارو  که سابقه درخشانی در حوزه تولیدات دارویی دارند، در راستای حمایت از ایده‌های نو، آماده همکاری با  اساتید هیئت علمی، دانشجویان  و سرمایه‌گذاران است. شرکت سنجش آزمای در سال 1400 با ایده محوری پرورش و بومی سازی گیاه Sambucus nigra وارد مرکز رشد دانشگاه فردوسی شد. سنجش آزمای با همکاری شرکت دانش بنیان فضل دارو  و بهره مندی از فضای فیزیکی به مساحت 1000 مترمربع توانست اقدامات مهمی در حوزه سلامت و تکمیل  زنجیره ارزش گیاهان دارویی انجام دهد. این شرکت همچنین به بررسی موانع پیش روی شرکت‌های دانش بنیان نوپا پرداخت و در صدد رفع این چالش‌ها، احداث آزمایشگاه کنترل کیفی و پشتیبانی از راه اندازی نخستین شتابدهنده تخصصی فرمولاسیون دارویی در حوزه ارزش فرآورده‌های دارویی شرق کشور را در صدر  اهداف خود قرار داد.

جلسه رونمایی از این شتابدهنده با حضور دکتر جعفر نیکزاد، مشاور رئیس سازمان غذا و دارو در امور فعالیت‌های دانش‌بنیان سلامت‌محور و مهندس امین، مدیر مراکز رشد دانشگاه و خانم مهندس منصوری نماینده کارگزاری ستاد زیست فناوری  برگزار شد. در این رویداد مهندس امین، با اشاره به وظیفه این مرکز در هدایت تیم‌های جوان و با انگیزه گفت: بسیار مفتخرم که شرکت سنجش آزمای به مرحله‌ای رسیده‌ که به عنوان پشتیبان  یک شتاب دهنده تخصصی وارد زیست بوم کسب و کار شرق کشور شود.

 

Picture1

 

وی همچنین با اشاره به  نیاز جدی استان به یک شتاب دهنده دارویی، درباره اکونوریس، افزود: از سال1400 که مرکز رشد موفق به اخذ مجوز پارک علم و فناوری دانشگاه فردوسی شد با توان بیشتری به  ارائه تسهیلات به شرکت های مستقر  در پارک پرداخت. فعالیت این شتاب دهنده می‌تواند ما را در ارائه خدمات به صاحبان ایده در حوزه‌های پزشکی و داروسازی یاری کند تا ضمن پشتیبانی از ظرفیت‌های دانشگاه فردوسی نهایت بهره برداری را داشته باشند و با تکمیل زنجیره‌ی ایده تا محصول به تجاری سازی دانش کمک کنند.

دکتر افسانه حیدری مدیرعامل شرکت سنجش آزمای نیز با اشاره به ضرورت احداث ازمایشگاه غذا و دارو در شرق کشور گفت: قیمت بالا تجهیزات و تخصصی بودن آنالیزهای این حوزه  از جمله دلایل نبود آزمایشگاه همکار در شرق کشور است . بطوریکه بیشتر شرکت‌های دانش بنیان فعال در این زمینه  برای اخذ  تاییدیه و ورود به حوزه دارو با موانع مواجه می‌شوند. وی ضمن  اشاره به بررسی  احداث  آزمایشگاه کنترل کیفی توسط  شرکت سنجش آزمای گفت: «  این شرکت  به عنوان یکی از پشتیبان های اکونوریس با دسترسی به فارماکوپه‌های معتبر جهان،  قادر به ارائه خدمات متنوع نظیر  روش آنالیز  و تهیه مستندات و استقرار نظام کیفیت  است .  سنجش آزمای همچنین در صورت نیاز ،خدمات بالینی و بیواکی والانسی را نیز در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد تا به  سهم خود،  تکمیل زنجیره برای پیشبرد طرح‌های  نوآورانه دارویی را تسهیل کند.

دکتر کامران شورگشتی مدیر عامل شرکت فضل دارو نیز در پایان ضمن اشاره به همکاری شرکت سنجش آزمای و تیم متخصص فضل دارو گفت: با وجود چالش‌های بسیاری که در این مسیر وجود داشت توانستیم وارد بازار دارو شویم و ضمن بازنگری نواقص این حوزه و  شناخت موانع،  ساختار معیوب را  اصلاح و از نخبگان برای ورود به بازار حمایت کنیم. دغدغه اصلی ما برای راه اندازی این شتابدهنده کمک به رشد ایده‌های سلامت محور در بستر مناسب برای ورود به بازار  است. وی همچنین پیشنهاد عقد تفاهم نامه مشترک با مرکز رشد و پارک علم و فناوری دانشگاه فردوسی را مطرح کرد و در این باره افزود: برای اخذ مجوز راه اندازی نخستین آزمایشگاه همکار شرق کشور می‌توانیم برای مدتی محدود از خدمات برون سپاری استفاده کنیم تا ضمن هم افزایی با دیگر نهادها، روند پیشرفت شرکت‌های دانش بنیان فعال در حوزه دارو  را تسهیل کنیم.

 

Picture3